Najnovije vijesti

Smanjivanje satnice stranoga jezika u strukovnim školama – VAŽNO!

Apel naše članice:

esavjetovanja.gov.hr za Njemački jezik

esavjetovanja.gov.hr za Engleski jezik

esavjetovanja.gov.hr za Talijanski jezik

esavjetovanja.gov.hr za Francuski jezik

esavjetovanja.gov.hr za Španjolski jezik

Poštovane, poštovani,

obraćam vam se kao dugogodišnja članica Sindikata. Predajem već gotovo 27 godina njemački jezik u srednjoj strukovnoj školi. Nadam se da nam možete pomoći svojom podrškom i reakcijom. Strukovna udruga za njemački jezik službeno će reagirati i ići će na medije i na nadležne institucije. Za sada nemam informacije o strukovnoj udruzi za engleski jezik, ali kolegice i kolege reagiraju na e-Savjetovanju. Ja se prvenstveno uzdam u vas jer ste uvijek tu kako biste ukazali na propuste u provođenju reformi, borili se za dobrobit učenica i učenika te zaštitili djelatnice i djelatnike.

“Naš Sindikat već niz godina svim relevantnim institucijama u procesu ukazuje na potencijalne propuste i poteškoće koji bi se mogli dogoditi u samim očekivanim ishodima učenika tj. u strukturi kurikuluma. Srednjoškolsko obrazovanje nije samo proces obrazovanja već i odgoj tih mladih ljudi kako bi odrasli u kompetentne građane zajednice sposobne za kritičko razmišljanje ne samo u sferi rada već i obitelji i društva u cjelini.”

(Izvor: nszssh.hr)

Prema nacrtima prijedloga kurikula prvih stranih jezika za kvalifikacije u strukovnom obrazovanju, koji su do 10. prosinca 2024. na e-Savjetovanju s javnošću, prvi će se strani jezik u strukovnim školama u općeobrazovnom dijelu poučavati u obujmu od 2 sata tjedno odnosno 70 sati godišnje. Osim općeobrazovnog dijela, navodno će postojati i moduli u kojima će se predmeti integrirano poučavati, a svaka škola će autonomno odlučivati koji predmeti će u modulima biti zastupljeni. Prepustiti odluku o stjecanju stranojezične kompetencija svakoj pojedinoj školi i/ili ravnatelju/ravnateljici krajnje je neozbiljno i podložno je utjecaju jačih lobija u određenoj školi.

U najavama modularne reforme strukovnog obrazovanja obećavano je povećanje satnice prvog stranog jezika kako bi učenice i učenici strukovnih škola bili konkurentni na ispitima državne mature, a time i na upisima na fakultete. Ne treba zanemariti činjenicu da veliki broj učenica i učenika strukovnih škola uspješno upisuje i završava širok spektar studija, pa čak i studij stranog jezika, a nerijetko ostvaruju i zavidnu akademsku i znanstvenu karijeru. Oko 60 %kandidatkinja i kandidata na državnoj maturi dolazi upravo iz strukovnih škola.

Predloženim se nacrtima kurikula naprasno svim strukovnim školama smanjuje satnica općeg prvog stranog jezika na samo 2 sata tjedno. Do sada su samo neki smjerovi imali 2 sata, a većina 3, neki i 4 (npr. hotelijersko-turistički tehničar). Ovom će se odlukom znatno unazaditi sva stremljenja Republike Hrvatske na putu ka višejezičnosti kao jednom od ciljeva koje proklamira Europska unija. Učenice i učenici strukovnih škola bit će u znatno nepovoljnijem položaju od njihovih vršnjakinja i vršnjaka koji pohađaju gimnazije. Ovo bi bila diskriminacija učenica i učenika strukovnih škola jer sva djeca i mladi trebaju imati jednake mogućnosti školovanja.

Ovo se navodi kao kontekst komparativne studije prikazane kroz Eurydiceovo izvješće o poučavanju jezika u školama u Europi iz 2023.:

“Rezultati pokazuju da u većini obrazovnih sustava u EU-u više učenika trenutačno uči strani jezik u osnovnom obrazovanju no prije dva desetljeća. Iako se uglavnom uči engleski jezik, mnoge škole uključile su i druge strane jezike u kurikulume. Međutim, od posljednjeg izdanja ovog izvješća 2017. nisu se zabilježila primjetna poboljšanja u pogledu drugog stranog jezika te je potrebno uložiti dodatne napore kako bi se postigao cilj EU-a u pogledu poučavanja najmanje dvaju jezika. Konkretno, učenici u strukovnom obrazovanju i osposobljavanju (SOO) moraju imati jednake mogućnosti učenja stranih jezika kao i njihovi kolege u općem obrazovanju, što trenutno nije slučaj.

Potrebno je uložiti dodatne napore i u poboljšanje svijesti o jeziku u školama. Podaci iz mreže Eurydice dopunjeni su podacima Eurostata i Organizacije za gospodarsku suradnju i razvoj (OECD), Programa za međunarodnu procjenu učenika (PISA) za 2018. i Međunarodnog istraživanja o poučavanju i učenju iz 2018. (TALIS).”

(Izvor: eurydice.hr)

U istome dokumentu navodi se kako kumulativno Hrvatska spada u zemlje s najmanjim brojem sati stranog jezika te da smo jedna od šest zemalja koje još nemaju obvezan drugi strani jezik (Usp. str. 24 i 51 u eurydice.hr (Key data on teaching languages at school in Europe, 2023 edition, Eurydice report)).

“Svatko ima pravo na kvalitetno i uključivo obrazovanje, osposobljavanje i cjeloživotno učenje kojim se razvijaju ključne kompetencije i osnovne vještine. Ključne kompetencije i osnovne vještine potrebne su za osobno ispunjenje i razvoj, zapošljivost, socijalnu uključenost i aktivno građanstvo.” 

(Izvor: education.ec.europa.eu)

Prema čl. 3, paragraf 6 Zakona o strukovnom obrazovanju jedna od ključnih kompetencija za cjeloživotno učenje nužnih za uključenost u život zajednice jest komunikacija na stranom jeziku.

(Izvor: zakon.hr)

Predviđen broj sati nastave prvog stranog jezika u strukovnim školama nije dovoljan za postizanje svih planiranih ishoda učenja. To znači da učenici ne stječu dovoljno znanja i vještina potrebnih za učinkovitu komunikaciju na stranom jeziku. Moguće je naći još niz argumenata kojima se dokazuje da odluka o smanjenju satnice prvog stranog jezika dovodi učenice i učenike strukovnih škola u nepovoljni položaj i onemogućava im pristup maksimalnoj uključenosti u hrvatsko i europsko društvo. Jedan od njih je i činjenica da će im značajno biti umanjene prilike za kvalitetno sudjelovanje u projektima u sklopu programa Erasmus+ u kojima je stranojezična kompetencija jedna od ključnih.

Ovakav bi koncept bio štetan i za naše gospodarstvo. U 2023. godini prema podacima Državnoga zavoda za statistiku većina je stranih turista došla iz zemalja njemačkog govornog područja (Usp. dzs.gov.hr), a turizam je s 19,6% BDP-a i dalje jedan od glavnih izvora prihoda u proračunu RH (Usp. hnb.hr). Poznavanje stranih, a osobito njemačkog jezika u sektoru turizma omogućava bolju komunikaciju s gostima, kvalitetniju uslugu i veće zadovoljstvo turista.

Prema predloženom nacrtu kurikula, učenice i učenici smjera hotelijersko turistički-tehničar bit će najviše na gubitku jer sa sadašnjih 9 sati nastave stranih jezika tjedno (7 sati prvog i drugog stranog jezika, od čega po 4 prvog u prva dva i po 4 drugog u trećem i četvrtom razredu i obrnuto, i 2 sata trećeg stranog jezika) padaju na samo 2 sigurna sata prvog stranog jezika. Svi eventualni dodatni sati prvog kao i uopće učenje drugog i trećeg stranog jezika prepuštaju se autonomiji svake pojedine škole. Ista je stvar sa svim smjerovima koji imaju bar dva strana jezika. Tako će učenice i učenici biti u situaciji da u sklopu planirane cjelodnevne škole imaju 5 sati obveznog stranog jezika (3 sata prvog i 2 sata drugog stranog jezika), a da ih se u srednjoj strukovnoj školi degradira jer će imati samo 2 sata obveznog prvog stranog jezika.

Kako će učenice i učenici smjera električar, automehaničar, CNC operater ili računalni tehničar pratiti stručnu literaturu, čitati upute, rukovati programima za dijagnostiku, rukovati strojevima, kreirati aplikacije? Dokle će ići sustavno uništavanje hrvatskog školskog sustava? Najvažnije, do koje smo granice spremni ugroziti budućnost naše djece i mladih? Prema podacima ŠeR-a preko 100.000 učenica i učenika pohađa neki oblik strukovnog obrazovanja. (Izvor: app.powerbi.com)

Molim vas da hitno reagirate te potaknete sve relevantne udruge, institucije i pojedince kako bi se spriječio ovako katastrofalan rez u hrvatski obrazovni sustav. Prilažem poveznice na e-savjetovanja i na prilog NOVE TV o ovome problemu.

esavjetovanja.gov.hr za Njemački jezik

esavjetovanja.gov.hr za Engleski jezik

esavjetovanja.gov.hr za Talijanski jezik

esavjetovanja.gov.hr za Francuski jezik

esavjetovanja.gov.hr za Španjolski jezik

dnevnik.hr

Nije nebitno napomenuti da je sustav e-građanin od prošlog petka do ponedjeljka u kolapsu. Zvuči poznato?

“Poštovani korisniče sustava e-Građani,

u razdoblju od petka, 6. prosinca 2024. od 15:00 sati do ponedjeljka 9. prosinca 2024. do 7:30 sati, Porezna uprava će imati nadogradnju svog sustava, pri čemu će sve njihove elektroničke usluge i servisi biti nedostupni. Također, unutar istog razdoblja provoditi će se i redovni radovi na sustavu e-Građani, stoga je moguće da će povremeno biti poteškoća i u prijavi na ostale e-usluge.

Trenutno i prijava putem eIDAS-a nije omogućena zbog tehničkih poteškoća. Radimo na otklanjanju tehničkih poteškoća i molimo za razumijevanje.”

(Izvor: nias.gov.hr)

Unaprijed hvala na podršci i na razumijevanju!

S poštovanjem,

mr. Martina Budimir, prof. izvrsna savjetnica

 

Fuchs o smanjenju satnice stranih jezika: Prozvao nastavnike da se boje za svoja radna mjesta

Pristupačnost