Aktualno

Još malo promišljanja iz prve ruke

Uvjeren sam da je ASOO donio ishitrenu i strateški pogrešnu odluku da se strukovni dio kurikula organizira na modularni način. Jedan od minimalnih materijalnih uvjeta za suvislu organizaciju nastave po modularnom principu je izgradnja i opremanje škola za rad u jednosmjenskoj nastavi, što se neće lako ostvariti još desetljećima.

Isto tako, mislim da je modularna nastava neprimjeren oblik obrazovanja za učenike srednjoškolskog uzrasta. Reforma je trebala ići u smjeru osuvremenjivanja strukovnih kurikula, ali po principu predmetne nastave koja je daleko primjerenija za učenike tog uzrasta.

Modularna nastava podrazumijeva fleksibilne rasporede, izmjenu modula i različite nastavne sadržaje u kraćim razdobljima. Za srednjoškolce, koji su još uvijek u razvoju radnih navika i organizacijskih vještina, to može biti zbunjujuće i stresno. Česta izmjena modula i nastavnika može narušiti kontinuitet obrazovnog procesa, usporiti napredak učenika i smanjiti kvalitetu nastavnog procesa. Predmetna nastava s kontinuiranim radom jednog nastavnika s kojim učenici izgrade pozitivan odnos, omogućuje bolje praćenje učenika, stabilniju okolinu za učenje i kvalitetniju podršku razvoju učenika. Pozitivan odnos između nastavnika i učenika važan je za motivaciju i uspjeh u učenju. Česte promjene nastavnika u kraćim modulima otežavaju stvaranje takvog odnosa, što će sigurno utjecati na angažman i osjećaj sigurnosti kod učenika.

Modularna nastava razdvaja sadržaje u zasebne module, što može otežati povezivanje gradiva i razvoj dubljeg razumijevanja, s čime sadašnje generacije imaju iznimnih problema. Srednjoškolci još razvijaju sposobnost apstraktnog mišljenja pa im je potrebno postupno nadograđivanje znanja, što predmetna nastava bolje omogućuje. Bježi se od stjecanja činjeničnog znanja, no bez tog znanja nema razvoja apstraktnog i kritičkog razmišljanja, razvoja vještina rješavanje problema i daljnjeg učenja.

U modularnom sustavu sadržaji se obrađuju ili prebrzo ili presporo, ovisno o modulu, odnosno kakav su obujam modula kreatori kurikula zamislili i procijenili. Srednjoškolci često trebaju više vremena za usvajanje složenih pojmova, što bolje odgovara predmetnoj nastavi s jasnom strukturom i kontinuitetom. Činjenica je da su se strukovni moduli za većinu programa razvili u vrlo kratkom vremenu, neki i prije nego što je izrađena metodologija izrade strukovnih kurikula od strane ASOO-a. Takvi kurikuli trebaju eksperimentalnu fazu primjene te će morati doći do određenih korekcija, posebno u svjetlu toga da je, nakon što su izrađeni, došlo do promjene kurikula općeobrazovnih predmeta za strukovne škole, što je potpuno pogrešno!
Predmetna nastava pruža dosljedan raspored i kontinuitet, što srednjoškolcima olakšava planiranje učenja i razvijanje radnih navika. Predmetna nastava omogućuje postupno usvajanje znanja i vještina, što je važno za dublje razumijevanje gradiva, a nastavnici prate napredak učenika tijekom cijele godine, što omogućuje kontinuiranu podršku i prilagodbu nastave potrebama učenika.

Srednjoškolci trebaju stabilno okruženje s jasnim ciljevima i kontinuitetom, što predmetna nastava pruža bolje od modularne.

Držim da je sad kasno za argumentiranje zašto je modularna nastava pogrešan izbor i da će se ona svakako uvesti kao jedan u nizu eksperimenata u obrazovanju.

Stoga bi zadatak uključenih trebao biti da se ublaže posljedice koje uvođenje modularne nastave donosi, prvenstveno za učenike, ali i za zaposlene u srednjim strukovnim školama koji su, ne svojom voljom, nositelji ove reforme i koji će se u konačnici suočiti sa sudom javnosti o uspjehu ili neuspjehu reforme i svim problemima koje ovaj eksperiment donosi.

 

Nikša Grabovac, voditelj stručnog vijeća ekonomske skupine predmeta
Turistička i ugostiteljska škola Dubrovnik
Regionalni centar kompetentnosti u turizmu i ugostiteljstvu Dubrovnik

Pristupačnost