Aktualno

Analiza promjena u satnici općeobrazovnih predmeta zbog uvođenja modularne nastave

ANALIZA MODULARNE NASTAVE U SEKTORU ELEKTROTEHNIKA I RAČUNARSTVO

Analiza je napravljena na bazi 5 razrednih odjela po generaciji, što znači ukupno 20 razrednih odjela. Pri analizi je korištena tablica 2 objavljena u NN 10/2025 te podaci o dosadašnjem broju sati sektora Elektrotehnike i računarstva za različite smjerove.

Napomena: Izraz Škola korišten u donjoj usporedbi odnosi se na promatranu strukovnu školu uzetu kao primjer u sektoru Elektrotehnike i računarstva.

Hrvatski jezik

Sada su 3 sata tjedno, a po novom 4. Već u prvoj godini uvođenja modularne nastave javlja se potreba za zapošljavanjem nastavnika Hrvatskoga jezika na 5 sati, u drugoj godini još 5 sati itd. Na kraju, nakon četiri godine mora se zaposliti jedan nastavnik Hrvatskoga jezika.

Tabelarni prikaz tjedne satnice Hrvatskog jezika do uvođenja modularne nastave i nakon, na razini Škole:

Prije modularne nastave Nakon uvođenja modularne nastave
1. 2. 3. 4.
Tjedna satnica 60 65 70 75 80

Strani jezik

Do sada su bila 2 sata tjedno u prvoj i drugoj godini. U trećoj i četvrtoj ovisi o smjeru, dva smjera imaju po dva sata tjedno, a jedan tri. U navedenom primjeru riječ je o smanjenju satnice na razini Škole od 3 sata tjedno nakon treće godine uvođenja modularne nastave, a 6 sati nakon četvrte godine.

Tabelarni prikaz tjedne satnice stranog jezika do uvođenja modularne nastave i nakon, na razini Škole:

Prije modularne nastave Nakon uvođenja modularne nastave
1. 2. 3. 4.
Tjedna satnica 46 46 46 43 40

Matematika

Do sada su bila 3 ili 4 sata tjedno ovisno o smjeru, a na razini Škole za sve četiri godine ukupno 70 sati. Za prvu godinu modularne nastave satnica se povećava za jedan sat, za drugu za još jedan. U trećoj godini satnica Matematike pada za jedan sat, a u četvrtoj godini uvođenja modularne nastave imamo dodatno smanjenje za jedan sat. Matematika sveukupno nakon uvođenja modularne nastave ostaje na istom broju sati u sve četiri godine. Ovdje treba napomenuti da to vrijedi u školama koje su se prilagodile novijem programu sektora Elektrotehnike i računarstva, inače bi satnica Matematike mogla rasti.

Tabelarni prikaz tjedne satnice Matematike do uvođenja modularne nastave i nakon, na razini Škole:

Prije modularne nastave Nakon uvođenja modularne nastave
1. 2. 3. 4.
Tjedna satnica 70 71 72 71 70

Povijest

Do sada su u prvoj godini bila 2 sata tjedno i u drugoj 2 sata. Na razini Škole to je sveukupno 20 sati. Uvođenjem modularne nastave prve se godine gubi 5 sati, u drugoj dodatnih 5 sati (na razini Škole). Druge godine satnica s 20 pada na 10 sati. U trećoj godini imamo porast od 5 sati tjedno, tako da je satnica Povijesti na razini Škole nakon tri godine 15 sati tjedno, što je smanjenje za 5 sati.

Tabelarni prikaz tjedne satnice Povijesti do uvođenja modularne nastave i nakon, na razini Škole:

Prije modularne nastave Nakon uvođenja modularne nastave
1. 2. 3. 4.
Tjedna satnica 20 15 10 15 15

Geografija

Do sada su u prvoj godini bila 2 sata tjedno, u drugoj 1 sat tjedno. Na razini Škole ukupno 15 sati tjedno. Uvođenjem modularne nastave u prvoj godini gubi se 10 sati, u drugoj 5 sati. Druga i treća godina nakon uvođenja modularne nastave nema Geografiju. U četvrtoj godini modularne nastave dobiva se 10 sati na razini Škole, što je u odnosu na dosadašnju satnicu pad za 5 sati.

Tabelarni prikaz tjedne satnice Geografije do uvođenja modularne nastave i nakon, na razini Škole:

Prije modularne nastave Nakon uvođenja modularne nastave
1. 2. 3. 4.
Tjedna satnica 15 5 0 0 10

Politika i gospodarstvo

Do sada su bila 2 sata tjedno po razredu, što je na razini Škole bilo 10 sati. U četvrtoj godini uvođenja modularne nastave satnica s 10 sati pada na 5.

Tabelarni prikaz tjedne satnice Politike i gospodarstva do uvođenja modularne nastave i nakon, na razini Škole:

Prije modularne nastave Nakon uvođenja modularne nastave
1. 2. 3. 4.
Tjedna satnica 10 10 10 10 5

Satnica ostalih općeobrazovnih predmeta se ne mijenja. U analizi nije dana projekcija dosadašnjih predmeta Fizike, Kemije i Biologije jer bi se isti navodno trebali realizirati kroz strukovne module.

Prijedlog ublažavanja problema, ali ne i potpunog rješavanja

Uvođenje modularne nastave postupno, npr. u prvoj godini primjenjuje se na jedan razred (smjer), u drugoj godini na dva razreda, u trećoj na četiri i u četvrtoj na svih pet.

Prijelaz prvih razreda na modularnu nastavu tako bi trajao četiri godine i ne bi bio proveden u samo godinu dana. Tako bi se omogućio postupan prijelaz na novi oblik nastave bez naglih kadrovskih izmjena, a postoji mogućnost da sam sustav „kompenzira“, odnosno ublaži spomenute gubitke sati. Isto tako, škole bi se znatno lakše prilagodile modularnoj nastavi s početnim manjim brojem razreda. 

Ako bi bio postupni prelazak na modularnu nastavu, satnice su dane u sljedećim tablicama (projekcija na sedam godina):

Tabelarni prikaz tjedne satnice Hrvatskog jezika do uvođenja modularne nastave i nakon postupnog uvođenja, na razini Škole:

Prije modularne nastave Nakon uvođenja modularne nastave
1. 2. 3. 4. 5. 6. 7.
Tjedna satnica 60 61 63 67 72 76 79 80

Tabelarni prikaz tjedne satnice Matematike do uvođenja modularne nastave i nakon postupnog uvođenja, na razini Škole:

Prije modularne nastave Nakon uvođenja modularne nastave
1. 2. 3. 4. 5. 6. 7.
Tjedna satnica 70 70 71 71 70 70 70 70

Tabelarni prikaz tjedne satnice stranog jezika do uvođenja modularne nastave i nakon postupnog uvođenja, na razini Škole:

Prije modularne nastave Nakon uvođenja modularne nastave
1. 2. 3. 4. 5. 6. 7.
Tjedna satnica 46 46 46 46 46 44 42 40

Tabelarni prikaz tjedne satnice Povijesti do uvođenja modularne nastave i nakon postupnog uvođenja, na razini Škole:

Prije modularne nastave Nakon uvođenja modularne nastave
1. 2. 3. 4. 5. 6. 7.
Tjedna satnica 20 19 17 15 13 14 15 15

Tabelarni prikaz tjedne satnice Geografije do uvođenja modularne nastave i nakon postupnog uvođenja, na razini Škole:

Prije modularne nastave Nakon uvođenja modularne nastave
1. 2. 3. 4. 5. 6. 7.
Tjedna satnica 15 13 10 5 3 4 8 10

Tabelarni prikaz tjedne satnice Politike i gospodarstva do uvođenja modularne nastave i nakon postupnog uvođenja, na razini Škole:

Prije modularne nastave Nakon uvođenja modularne nastave
1. 2. 3. 4. 5. 6. 7.
Tjedna satnica 10 10 10 10 9 8 6 5

Odgoda na godinu dana možda nije najbolje rješenje jer nas svi ti problemi čekaju sljedeće godine i neće se moći izbjeći.

ANALIZA MODULARNE NASTAVE U SEKTORU EKONOMIJA I TRGOVINA

Napomena: Izraz Škola odnosi se na promatranu strukovnu školu uzetu kao primjer u sektoru Ekonomije i trgovine.

ZANIMANJE KOMERCIJALIST (4.2, četverogodišnji smjer)

GEOGRAFIJA

Po sadašnjem programu prvi razred 2 sata tjedno , 6 sati ukupno za zanimanje komercijalist , prema novom kurikulumu tek u četvrtom razredu, pitanje kako pokriti normu nastavnika Geografije do četvrte godine .

POLITIKA i GOSPODARSTVO

Predmet Politika i gospodarstvo smanjen na 1 sat, predmet je iz prve prebačen u četvrtu godinu. Satnica navedenog predmeta smanjena za 50 % posto , u starom programu predmet je bio u prvoj godini 2 sata tjedno.

DRUGI STRANI JEZIK

Po sadašnjem programu 2 sata tjedno, ukupno 70 sati godišnje, u novom kurikulu navedeni predmet ne postoji, što na razini Škole predstavlja značajan gubitak sati – 6 sati za nastavnike jezika, ukupno 18 sati na razini Škole.

MATEMATIKA

Po novome kurikulumu satnica povećana za 1 sat u prvom i drugom razredu, što je povećanje za 6 sati na razini Škole.

HRVATSKI JEZIK

Po novome kurikulumu satnica povećana za 1 sat u prvom i drugom razredu, što je povećanje za 6 sati na razini Škole.

Tabelarni prikaz godišnje satnice Hrvatskog jezika do uvođenja modularne nastave i nakon, na razini Škole. Povećanje za jedan sat znači 12 sati na nivou Škole:

Prije modularne nastave Nakon uvođenja modularne nastave
1. 2. 3. 4.
Godišnja satnica 105 140 140 140 128

Tabelarni prikaz godišnje satnice Matematike do uvođenja modularne nastave i nakon, na razini Škole. Povećanje za drugu i treću godinu na razini Škole 6 sati.

Prije modularne nastave Nakon uvođenja modularne nastave
1. 2. 3. 4.
Godišnja satnica 105 140 140 105 isto 96 isto

Tabelarni prikaz godišnje satnice Povijesti do uvođenja modularne nastave i nakon, na razini Škole:

Prije modularne nastave Nakon uvođenja modularne nastave
1. 2. 3. 4.
Godišnja satnica 70 35 35 35

Tabelarni prikaz godišnje satnice Geografije do uvođenja modularne nastave i nakon, na razini Škole. Problem kod Geografije je pomicanje iz prvog u četvrti razred, 6 sati manjka za prvi razred, drugi i treći . Postavlja se pitanje kako puniti satnicu sljedeće tri godine?

Prije modularne nastave Nakon uvođenja modularne nastave
Prvi razred 70 sati godišnje 1. 2. 3. 4.
Drugi razred isto 0 0 0 64

Tabelarni prikaz godišnje satnice Politike i gospodarstva do uvođenja modularne nastave i nakon, na razini Škole. Smanjenje satnice za 50 % i prebacivanje iz prve u zadnju godinu.

Prije modularne nastave Nakon uvođenja modularne nastave
Prva godina 70 sati godišnje 1. 2. 3. 4.
0 0 0 32

Tabelarni prikaz godišnje satnice drugog stranog jezika do uvođenja modularne nastave i nakon, na razini Škole. Gubitak na razini Škole 24 sata , dva zaposlena:

Prije modularne nastave Nakon uvođenja modularne nastave
Svake godine70 sati tjedno 1. 2. 3. 4.
0 0 0 0

 

ZANIMANJE PRODAVAČ (4.1, trogodišnje školovanje)

GEOGRAFIJA

Navedeni predmet ukinut u svim trogodišnjim zanimanjima, što je problem i u ostalim sektorima. Gubitak na razini škole 10 sati, što znači pola norme. 

Prije modularne nastave Nakon uvođenja modularne nastave
Drugi razred 70 sati 1. 2. 3.
0 0 0 0

POLITIKA i GOSPODARSTVO

Navedeni predmet ukinut, gubitak 10 sati, pola norme. 

Prije modularne nastave Nakon uvođenja modularne nastave
Treći razred 70 sati 1. 2. 3.
0 0 0

ZAKLJUČAK

Analiza je napravljena na temelju godišnjeg fonda sati po razredima na bazi 5 razrednih odjela trogodišnjih zanimanja i tri razredna odjela četverogodišnjih zanimanja.

Najveći gubitci sati i norme:

            • potpuno ukidanje Geografije u trogodišnjim zanimanjima
            • potpuno ukidanje Politike i gospodarstva u trogodišnjim zanimanjima (4.1)
            • smanjenje satnice Politike i gospodarstva za 50 % u četverogodišnjim zanimanjima (4.2)
            • ukidanje drugog stranog jezika u zanimanju komercijalist
            • problemi smanjenja stranog jezika u drugim sektorima.

 

Analizu za sektor Ekonomija i trgovina napravila Mirjana Pavičić, a za sektor Elektrotehnike i računarstva Marinko Korčanin.

Pristupačnost